Ve stejné době jako její předchůdkyně 310. peruť začala i 312-peruť v říjnu 1941 přebírat své Spitfiry Mk.IIA na letišti Ayr ve Skotsku, kde pobývala již od srpna. Předtím však již několik pilotů prodělalo v září přeškolení na nový typ. Uskutečnilo se ve zkrácené podobě u 64. perutě v Turnhouse u Edinburghu a prošli jím i F/O R. Roháček, F/O T. Kruml, P/O F. Peřina, F/Sgt L. Světlík a Sgt M. Štandera.
Ve válečném deníku jednotky se uvádí, že šest Spitfirů, dodaných koncem října, byly bohužel většinou starší stroje s neúplným radiovybavením. Trvalo několik dní, než příslušníci našeho pozemního personálu dali vše do pořádku a mohlo se začít s přecvičením. U čs. perutí 310 i 312 vše vyšlo časově shodně, a tak velitelství 14. stíhací skupiny, pod nějž ve Skotsku spadaly, umožnilo jednotkám takřka současné přezbrojení na Spitfiry VB. V období od října do prosince byly zaznamenány také největší pohyby leteckého parku. Zatímco piloti vykonávali cvičení na Spitfirech, Hurricany IIB A letky držely na vlastním letišti a částečně i v Dremu a Turnhouse pohotovost. V listopadu se u „Třistadvanáctky“ objevilo několik kanónových Spitfirů Mk.IIB. A tak se stala jedinou z našich perutí používajících tuto verzi.
Již první dny výcviku zkalila tragická událost. Dne 25.10.1941 čekal na B letku cvičný letový den. K orientačnímu letu odstartoval i F/O F. Hekl na Spitfiru IIA P7540 DU-W. V 11:00však bylo se strojem přerušeno rádiové spojení a za hodinu hlásila policie, že ve vodách jezera Doon havaroval stíhací letoun. Podle očitého svědectví vodního šafáře, pod jehož zprávu jezero spadalo, se Spitfire spustil velmi nízkým letem nad hladinu. Pilot naklonil stroj do zatáčky, pravé křídlo zachytilo o vodu a neštěstí bylo dovršeno. V gejzíru vodní tříště se letoun rozpadl a zmizel pod hladinou.
Následné pátrání po stroji a pilotovi nepřineslo žádný výsledek a 2.11.1941 došlo k jeho zastavení. Až teprve po rozsáhlém pátrání britských sportovních potápěčů, mnoha měsících příprav a spoustě hodin strávených pod vodou se 15.5.1982 podařilo lokalizovat první nález – rozlomený trup P7540. Postupně se nalezla i zdemolovaná křídla, motor a další drobnosti. Všechny nálezy byly nakonzervovány a vystaveny v muzeu Dumfries and Galloway Society.
Dne 30.11.1941 obdržela jednotka dva Spitfiry Mk. VB a v průběhu následujícího měsíce se na ně kompletně přezbrojila a piloti s nimi pokračovali v programu cvičení, jenž započali již na „dvojkách“. Tento měsíc došlo také k odsunu Spitfirů II a Hurricanů. Vedle nové výzbroje zbyly ve stavu pouze Spitfiry Mk.IIB. Představovaly poslední Spitfiry s motorem Merlin III. Používané u čs. perutí.
13501806_1092793947452824_8845431197092964049_n