Na základně Catterick je 10.5.1941 založena další čs. Stíhací peruť č. 313. Vznikla na základě potřeby soustředit do národního leteckého útvaru valnou část našich pilotů, sloužících do té doby u britských perutí. Dne 18. května přicházejí první z nich. Budoucí velitel A letky F/Lt K. Mrázek od 257., F/Sgt J. Kučera od 501. a Sgt J. Gutvald se Sgt P. Brázdou od 46. perutě. Den nato přelétl velitel S/Ldr G. L. Sinclair z Kirton-Linsdey první spitfire I R6623. Přísun letounů pro rodící se jednotku zajišťoval jak se dalo, a tak 20., 21., 22., a 24. května si již piloti dopravili spitfiry vzduchem na základnu. Cvičné lety zahájili první příchozí 21. května

13443033_1089080171157535_8021474229571304730_o

Spitfire Mk.I X4653 RY-D na základně 313. perutě v Leconfieldu v červenci 1941.

. Toho dne se potkal Sgt J. Šika ve vzduchu s Junkersem 88, avšak po dlouhé honičce mu nepřítel unikl. Celou situaci peprně komentovala poznámka ve válečném deníku jednotky slovy: „ inu, co se dá dělat, když osmaosmdesátka je rychlá a Čížek měl jenom spitfira I.“
Až do 25. května létaly stroje bez kódových písmen. Od tohoto dne nesly kombinaci RY. O dva dny později opustil řady 313. perutě první její člen. Sgt J. Gutvald. Startoval v 17:05 na spifiru R7163 k výškovému letu do 6 000m a poté byl naváděn na letiště. Podle svědectví P/O A. Hochmala vylétl jeho stroj střemhlavě z mraků ve výši 1 500m a neovládán havaroval asi 1,5 km západně od železniční stanice Corton, kde explodoval. Tělo pilota nebylo nalezeno. I přes tuto tragickou událost spěl výcvik k finále. Jednotka dosáhla plného stavu pilotů i Spitfiru Mk.I. Dne 10.6.1941 byla 313. peruť prohlášena za operační. Letky se střídaly v držení pohotovosti. Jedna od 13:00 do 20:00, druhá od 20:00 do 23:00. Již první operační den byl zaznamenán zásah proti nepříteli. Ve 14:00 vzlétla červená sekce ve složení F/Lt J. I. Kilmartin a Sgt J. Šika, která do kontaktu s nepřítelem nepřišla. Žlutá sekce F/Lt K. Mrázek a Sgt J. Řezníček startující o 30 minut později byla dobře navedena na Ju 88, který letěl nad mraky ve výšce 1 200m. Když nepřítel zjistil, že je pronásledován, unikl do skrytu mraků. Po krátké době se opět objevil, avšak přít

13498090_1089080164490869_7868831165984124693_o

Havarovaný Spitfire Mk.I R7205 RY-V P/Oj J. Muziky na základně Leconfield 9. srpna 1941.

omnost spitfirů jej donutila k novému úniku, po němž zmizel nadobro.
Časem rostla nespokojenost s technikou. Jen za červen došlo ve dvou případech k samovolnému zasunutí podvozku při přistání. Nepříjemnosti pokračovaly v červenci menšími kolizemi během nočního létání. Komentuje zápis ve válečném deníku. „Letecká činnost není velká vzhledem k tomu, že peruť je plně operační s takovými letouny, o nichž není možno předpokládat, zda se vrátí z letu a budou schopny dalšího.“ Dokladuje to i případ Sgt. J. Řezníčka, který se 3. srpna v letu ve skupině oddělil a přešel do vývrtky, z níž se však dostal. Ke svému překvapení zjistil, že má porouchaný uměly horizont.
Letecká činnost v září 1941 se vedle hlídek nad konvoji vyznačovala i útočnými lety nad nepřátelské území. Došlo i k několika nehodám. 6. září rychle postupující mlha od moře zahalila letiště a spěšně se vracející F/Lt S. Fejfar za velmi omezené viditelnosti tvrdě dosedl, urazil podvozek a z nehody vyšel s naraženou nohou. Smůla na nehody Fejfara trápila dále. 18. září F. Bonisch, blížící se zatáčkou na přistání, přehlédl Spitfire F. Fajtla, který mu zakrylo křídlo a krátce před dosednutím vrazil vrtuli do jeho kormidel a v mžiku je rozsekal. Z hrozivě vypadající kolize však vyvázli oba letci bez následků.

13442576_1089080167824202_2385512366502789062_o

Ze cvičení pilotů 313. perutě v červnu 1941 na letišti Catterick.

Ke svému druhému ofenzivnímu letu stratovala „Třistatřináctka“ 19. září z Predannacku se jedenácti letouny pod vedením S/Ldr J. Jaškeho. Zanedlouho se oddělil Sgt K. Čáp pro poruchu motoru. Nad kanálem se Spitfiry setkali se čtyřmi bitevníky Westland Whirlwind od 263. perutě, které je předlétly a mířily na francouzské letiště Morlaix. Let probíhal těsně u hladiny a u ostrova Batz začala 313. peruť kroužit jako stíhací kryt pro Whirlwindy, které se mezitím vydaly k cíli. Po jedenácti minutách oznámil rádiem velitel bitevníků F/Lt Hughes, že se vracejí. Kvůli navigační chybě a špatnému počasí cíl nenalezli a volili rychlý návrat. Na doprovod naší jednotky ani nečekali a v polovině cesty se jí ztratili z dohledu. Po 1:40h naši piloti přistáli v Portreathu.
Na Morlaix se uskutečnila další výprava 28. září. Z předsunutého letiště vzlétly ve 14:15 čtyři Whirlwindy, za nimi 313. peruť, jejíž A letka se umístila vpravo a B letka vlevo. Formace nabrala kurs a při hladině se vydala splnit hlavní účel letu pod krycím názvem operace „Mandolin“. Jejím záměrem bylo zničit Junkersy 88 parkující na letišti Morlaix, neboť jejich osádky usku

13498145_1090871267645092_6340054486068726092_o

Na letišti Portreath dne 28.9.1941 krátce po návratu 313. perutě z náletu na Morlaix. Mechanici prohlížejí ustřelený konec pravého křídla Spitfiru F/O K. Kasala. Pilot stojí zcela vpravo, Vedle něho F/O K. Drbohlav, S/Ldr J.Jaške a P/O V. Michálek.

tečňovaly nad mořem průzkumné lety a informovaly své ponorky o pohybu britských plavidel.
Po překročení francouzského pobřeží vystoupaly útočné stroje do 150m a napadly palbou svých čtyř kanónů různé objekty. Ze všch stran se na ně začala sypat vražedná hráz palby protiletadlových zbraní různých kalibrů. F/Lt Pugh zasáhl dvěma dávkami parkující Bf 109, letem ve výšce šest metrů dospěl na druhou stranu plochy a zasáhl mobilní cisternu. Velitel 263. perutě S/Ldr Donaldson střílel na stejný letoun, avšak inkasoval tři zásahy, jeden z nich do kabiny.Z ní ulétl překryt, střepiny potrhaly pilotovi kuklu a zranily jej na obou rukách. Velitel však dolétl zpět.
Do tohoto pekla se spustily i naše Spitfiry. F/Lt Mrázek vyslal dávku na postavení čtyřhlavňového kulometu a stihl ještě zasáhnout hangár. V palbě německé protiletadlové obrany přišel stroj F/O kasala o koncový oblouk pravého křídla a poškození utrpěl i Sgt Mrtvý. Při ostré zatáčce vlevo narazil vrtulí a spodním krytem motoru do telegrafní tyče. Letoun s poškozenou vrtulí, nabouranou náběžnou hranou levého křídla a proraženým olejových chladičem se vydal nízkým letem zpět do Anglie.
Jediný vzdušný odpor projevil nepřítel náletem jednoho Bf 110. Byl však zahnán palbou F/Lt Mrázka a Fejfara.
Jelikož Junkersy nebyly objeveny, den poté vzlétly opět čtyři Whirlwindy a devět Spitfirů 1313. perutě, které vedl Mrázek.
Mrázek se po dosažení cíle odpoutal a sledoval z výšky jejich počínání. Whirlwindy uskutečnily jeden útok, přičemž zničily na zemi jeden Ju 88 a po průletu zuřivou palbou se vracely. V krátekém časovém odstupu je sledovaly č

13497533_1090871264311759_7637321667086549200_o

Spitfire Mk.IIA F/O F. Fajtla parkující v ochranném boxu na letišti Portreath v září 1941.

tyři Hurricany IIC od 247. perutě, které napadly letiště. Zpět již za tmy doprovodila „třistatřináctka“ pouze dva stroje 263. perutě. F/O Coghlan, který měl již nad mořem potíže s nedostatkem paliva a s vynechávajícími motory, dosedl dosedl nouzově na břicho v poli nedaleko Portreathu. Blízko pobřeží vysadily oba motory Whirlwindu Sgt Huntera. Pilot opustil stroj na padáku, vyslané záchranné čluny jej však nenalezly. Stroje přistávaly již za tmy, krátce po osmé, na rozsvícenou dráhu.
Do 23. října uskutečnila peruť ještě dva doprovodné lety bombardérů Blenheim nad severní Francíí. V té době zároveň přebírala nové Spitfiry VB, jichž do konce měsíce měla 18 kusů a od začátku listopadu s nimi zahájila bojovou činnost.
Z čs. Jednotek 313. peruť jako jediná používala Spitfiry raných verzí v bojové službě.
Českoslovenští piloti sloužili na Spitfirech Mk.I a Mk.II již dříve, než se tyto stroje objevily v našich perutích. Jak známo, mnozí naši stíhači sloužili, zejména v letech 1940 a 1941 v poměrně velkých počtech u řady stíhacích útvarů Fighter Command a se S

13475099_1090871287645090_980973583494587861_o

V říjnu 1941 sloužil u 313. perutě v Portreathu jeden ze Spitfirů upravených za Mk.I na Mk.IIA.

pitfiry se poprvé setkali již koncem srpna 1940 u 19. perutě v době bitvy o Británii, kde zaznamenali nemalé úspěchy. S příchodem dalšího roku se začalo uskutečňovat přezbrojení mnoha jednotek z Hurricanů na Spitfiry, což zastihlo i naše příslušníky.

13475242_1089080201157532_7968955694314233282_o