V lednu roku 1910 proběhla v Brně v hotelu Grand poblíž hlavního nádraží výstava Blériotova letadla. Podobné výstavy proběhly i v Praze a někteří návštěvníci poznali, že toto letadlo není tak složité, aby si ho nedokázali postavit sami. A tak proslulost tohoto letadla vedla k tomu, že se Blériot XI a jeho kopie staly nejrozšířenějším letadlem v Čechách před první světovou válkou.

V tomto miniseriálu bych Vám chtěl představit, která letadla to byla…tedy ke kterým ještě existují nějaké záznamy.

Blériot XI Hieronimův.

Letadlo zakoupil prostřednictvím Blériotova zástupce v Mohuči Franze Verheyena šéfkonstruktér automobilky Laurin & Klement, Ing. Otto Hieronimus. V Mohuči uskutečnil několik cvičných letů, pak letadlo odeslal do Prahy. Od 27. března do 29. března 1910 bylo vystaveno na pražském Automobilním salonu, pak bylo převezeno na dostihové závodiště v Chuchli. Tam Ing. Hieronimus 1. dubna uskutečnil asi dvouminutový let. Při veřejné produkci 3. dubna mu však silný vítr znemožnil vzlet a v pondělí 4. dubna dopoledne při pokusném vzletu boční náraz větru způsobil havárii. Také 17. dubna počasí zabránilo veřejné produkci. Hieronimus s letadlem pak odešel do Krakova a Lvova. Letadlo pak prodal Tadeuszi Heynemu. Oba se kolem 25. května 1910 objevili v Pardubicích, avšak již 29. května Heyne v zatáčce havaroval. Ing. Kašpar letadlo během několika dnů opravil. Heyne byl pak 6. června odvolán pracovními povinostmi, z Pardubic i s letadlem odjel. Další osudy letadla nejsou spolehlivě známy.

Otto Hieronimus poté, co svého Blériota prodal Heynemu, postavil v Mladé Boleslavi jeho kopii upravenou pro letadlový motor Laurin & Klement své vlastní konstrukce. S letadlem létal ve Vídni i v Mladé Boleslavi. Při odchodu od firmy letadlo patrně odvezl do Rakouska.

Příště si něco povíme o Blériotu, které patřilo asi největšímu průkopníkovi českého letectví – Ing. Janu Kašparovi.

Pro Aeroklub ČR jako příloha časopisu AeroHobby 6/2009, Pavel Sviták

Blériot XI Ing. Otto Hieronima na autosalonu v Praze na konci dubna 1910.