Dne 23.dubna 1940,ještě v údobí tzv.Podivné války došlo k události,kdy byl poprvé samostatně sestřelen německý Messerschmitt Bf 109 verze E-1.Prvním československým pilotem,který poslal Bf 109 k zemi byl Jan Klán.Stalo se to ve Francii a Jan Klán sestřelil Bf 109 E-1 od 2./JG 52.Letadlo dopadlo do německých linii,konkrétně v lokalitě Tromborn poblíž Saarlauternu(Saarlouis).Pilot Franz Essl utrpěl při havárii zranění a skončil v nemocnici.
Co k tomu předcházelo.Piloti GC II/5 toho dne doprovázeli průzkumný Potez 637 do prostoru Differten-Hitzbach. Cestou k cíli potkali ale protivníky. Šlo o průzkumný Do 17P od útvaru 1.(H)/13 a doprovodem dvanácti Messerschmittů Bf 109E od útvaru I./JG 52. Ihned se strhla boj v níž se Klánovi podařilo zapálit motor stodevítce, kterou pilotoval Franz Essl od 2./JG 52. Německému pilotovi se podařilo přistát se zraněními v německých liniích. Byl to první Messerschmitt Bf 109 sestřelený čs. letci.

Stíhacího pilota Jana Klána asi netřeba představovat.Byl to jeden z nejúspěšnějších stíhačů v bitvě o Francii,kde působil u GCII/5 a ve francouzké kampani jsou mi připsáno 8 vítězství-5 jistých a tři pravděpodobná.

Autor: Martin Horný