Tak onen pilot je pro mne velkou záhadou.Jmenoval se Jan Štastný a jako jeden z mála letců působil v sovětském letectvu po napadení SSSR Německem.Již jsem tu psal třeba o Jiřím Mikuleckém.Toto je další pilot,který působil v sovětském letectvu a to dokonce v pozici instruktora.Jan Štastný uprchl z Protektorátu,v Polsku vstoupil do řad polského letectva dne 29.8.1939.Poté se po chaotickém ústupu dostal samostatně do SSSR,kde pracoval někde ve Vinnické oblasti jako zámečník.O jeho další činnosti nejsou žádné informace až do 15.8.1941,kdy byl mobilizován do Rudé armády.Nejprve byl určen instruktorem ve stíhacím středisku Jižní fronty,odkud byl 29.10 1941 přemístěn k 246.stíhacímu pluku-246.IAP ,který měl tehdy ve výzbroji Polikarpovy I 16.Dne 22.2.1942 už je o něm zmínka ,že je v Buzuluku u čs.vojenské jednotky.Jelikož pro čs.letce není v SSSR uplatnění ,nastupuje onu katastrofickou cestu spolu třeba s Janem Ferákem a ostatními zbylými piloty do Velké Británie z přístavu Murmansk.Je to ta neštastná mise plukovníka Berounského.Jo a ještě před válkou sloužil Štastný jako poručík letectva a zástupce velitele u stíhací letky ve Kbelích.Byl i absolventem vojenské akademie.V Británii byl přidělen k 312.peruti.25. října 1943: Základna Ibsley. Padl během bojové akce při doprovodu bombardérů nad francouzský přístav Brest (nezvěstný, asi zraněn, při náhlém klesání letounu vyskočil na padáku a zmizel v moři, při záchrané akci nebyl nalezen). Šťastného stroj Spitfire Mk. VC poškozen flakem nesl označení 312. perutě RAF, nejspíše DU-B, s.č. AB372.
Pokud máte někdo nějaké zajímavé info,co se týče jeho působnosti v SSSR,budu velmi rád.Ale pochybuji,že někdo něco takového má.Já jsem čerpal z části knihy Jan Ferák a ti druzí.Děkuji jednomu kolegovi zde ze stránek za poskytnuté informace.

Autor: Martin Horný