Pozemní personál 310. čs. stíhací perutě doplňuje střelivo do Hurricanu.

Stejně důležití jako piloti jsou příslušníci pozemního personálu, kteří se lopotí, aby letce svou péčí udrželi v bojové kondici. Neocitají se v rozhořčeném boji, ale jen na ně se mohou piloti spolehnout, že když naplno otevřou škrtící klapku, bude tisíc a jedna součástka fungovat na sto procent.


Tisíce mechaniků a stovky důstojníků údržby a oprav odvádějí dobrou práci při malém ocenění a možná příliš malém uznání mezi těmi, kdo nerozumí jejich nepostradatelné práci. Každý jednomístný stíhací letoun má svůj vlastní pozemní personál složený ze čtyř až šesti mužů, kteří soutěží s personálem ostatních letounů. Při jedné příležitosti, během hektických dnů bitvy o Británii, jistá peruť přistávala prakticky celá najednou a byla připravena k další akci za osm a půl minuty.


Jak piloti postupně rolovali na své určené body, skupiny personálu čekaly na rozkaz „jděte k němu“, a jakmile letoun zastavil, ihned vyrazily. Piloti hlásili poddůstojníkovi snad jen několik malých vad, které se projevily při letu. Mohli nahlásit stopy nepřátelských střel, které prošly potahem letounu, aniž by způsobily vážnou škodu, a pokud nepotřebovali hned znovu vzlétnout, šli si odpočinout. Věděli totiž, že mohou nechat svůj personál dělat jeho práci a že jejich „koně“ budou připraveni, jakmile zazní bzučák volající je znovu na hlídku.


Zbrojíři doplnili novou munici, a pokud si vzpomeneme že každý browning vypálí 1200 nábojů za minutu (a Hurricane má osm těchto zbraní), snad získáme představu o počtu nábojů, které musí být pečlivě uloženy v zásobníku munice. Drakaři zkontrolují, zda je řízení nedotčeno a stroj není poškozen zásahem nepřítele. Radisté si sednou na sedačky pilotů a zkoušejí rádiové zařízení, ostatní členové personálu vymění kyslíkové láhve za nové, naplněné. Motoráři zkoušejí složitý mechanismus motoru Rolls-Royce Merlin.
Vše je připraveno pro další poplach.

Když se ozve bzučák, spěchají všichni k zaparkovaným letounům. Malý elektrický startér bzučí, motorář na pilotově sedačce nahodí motor, drakař otevře přívod kyslíku, a až motorář sleze z letounu, pilot usedne do své sedačky a drakař nad ním zavře překryt kabiny a zajistí ho. Pilot roluje na místo startu, velitel dá signál ke vzletu a za ohlušujícího řevu letouny mizí.

Zdroj textu: časopis 2. světová válka