Leo Anderle

Leo Anderle

Jako jeden z prvních létal u 311. bombardovací perutě, kde odlétal 27 operačních letů. Později přešel dobrovolně ke 138. anglické peruti, která byla určena pro zvláštní účely. Vysazoval parašutisty a materiál nad okupovaným územím, mimo jiné i nad Československem.
Výjimečným letem bylo například vysazení skupiny ANTIMONY dne 25. 10. 1942. K odvedení pozornosti Němců po vysazení skupiny provedli útok bombami i kulomety na letiště v Pardubicích. Podle J. Rajlicha jde o jediný doložený útok čs. letců RAF na cíl na čs. území.
Po krátkém převelení do Afriky se 10. 12. 1942 vracel i s pasažéry do Anglie. Na mezipřistání na Maltě se již neobjevili, zmizeli ve Středozemním moři.
Za své bojové zásluhy obdržel 4x Československý válečný kříž 1939, 2x medaili Za chrabrost před nepřítelem, britské vysoce ceněné vyznamenání Záslužný letecký kříž (DFC) a celou řadu dalších vyznamenání. 1. 2. 1947 byl povýšen na kapitána letectva in memoriam a 29. 5. 1991 byl jmenován plukovníkem in memoriam.

 

 

Jedna ze zpráv L. Anderleho.

Stradishall, 27. leden 42
Důvěrné
Inspektorát čs. Letectva
London

Ppor. Let. Leo Anderle,
138. sq. Stradisnall.

Dne 7. ledna 1942 ve 2337 odstartoval jsem se svoji posádkou na operační let za velmi těžkých povětrnostních podmínek. Nad celou Anglii byla hlášena silná mlha. Za žádnou cenu jsme se neměli vrátiti nad basi a byl nám dán rozkaz přistát v St. Eval. Během letu nad anglickým územím radiotelegrafista hlásil, že mu nefunguje vysílač. Letěli jsme ve výši 4 000 stop těsně nad mlhou. Anglické pobřeží jsme přeletěli za velmi špatné viditelnosti a nedal se už určit bod přeletu. 20 mil před francouzským pobřežím ve výši 8 000 stop, dostali jsme se do silné sněhové bouře, začala se tvořit námraza a zároveň nám vysadily motory. Motory nám vysadily celkem pětkrát a ztratili jsme výšku o 6 000 stop. Námraza byla silná až 10 cm. Kus ledu od vrtule mne uhodil do hlavy a skoro omráčil. Radio vysadilo úplně. Za těchto podmínek jsem se asi 50 mil hluboko ve Francii rozhodl vrátit se do Anglie. Nad kanálem nám ještě dvakrát vysadily motory. Přistál jsem v Tangmer na anglickém pobřeží za podmínek velmi těžkých, řada nebyla skoro vidět a s plně naloženým letounem ve 0343. Do Tangmer jsme se dostali díky velmi přesné navigaci mého pozorovatele.

Ppor. Let. L. Anderle

Zdroje: Piloti měsíčních nocí, Jindřich Marek

vyskovskyzpravodaj.cz

tisnov.safarikovi.org

Takto to vypadalo i na palubě Halifaxu W 1002 (NF-Y) při zastíracím přepadu pardubického letiště v noci 24. října 1942.

Skupina československých letců, příslušníků 138. perutě zvláštního určení. Zleva: F. Vaníček, M. Rozprým, J. Tesař, J. Jelínek, L. Anderle, paradispečer npor. R. Hrubec, K. Knaifl, V. Krcha, B. Hájek, a O. Šiška. Konce války se dožili pouze tři letci z této fotografie.

Halifax

Zpráva L. Anderleho