Letoun Leo Anderleho, R1378 (KX-K), 18. března 1941 zpět v East Wrethamu po nouzovém přistání při návratu z Brém. Pilot se rozhodl pro přistání se zataženým podvozkem poté, co při přibližování k letišti začal hořet pravý motor.


Wellington (KX-T) Viléma Bufky se řítí v plamenech do temnoty.
23.6.1941 napadl tento letoun po náletu na Brémy německý noční stíhač v BF-110, Egmont Prinze zur Lippe-Weissenfeld a tuto zkázu zaznamenal svým fotokulometem.
Jediný kdo se z celé posádky zachránil byl právě pouze Vilém Bufka, který byl s těžkými zraněními zajat.


Spitfire Mk.VB, AB257 (NN-V) poté, co skončil na letištní ploše s odlomeným levým křídlem. Když F/Lt Emil Foit 19.2.1942 při přistání dosedal v Perranporthu, opřel se do letounu silný boční vítr. Pilotovi se nic nestalo.


F/Lt Jiří Hartman prohlíží díry v levém křídlesvého Spitfiru Mk.VC, AR500 (NN-Z) po návratu z akce 25.4.1943. Toho dne perutě 310 a 312 doprovázely čtyři pumami vyzbrojené Whirlwindy při útoku na nepřátelské lodě východně od ostrovů Sept Isles.


Václav Horák v Hornchurch u pošramoceného ocasu Spitfireu Mk.VB P8537 (RY-Z). Letoun byl poškozen palbou z kanónu a kulometů 27.3.1942 v souboji s Bf 109F při doprovodu Bostonůnad Ostende.


F/O Karel Kasal, 28.9.1941, zpět v Portreathu z operace Mandolin, která spočívala v doprovodu bitevních Whirlwindů 263. perutě na letiště Morlaix ve Francii. Během nízkého náletu poškodil konec křídla jeho Spitfiru Mk. IIA P8259 (RY-T) německý lehký flak.


Spitfire BL381 mimo dráhu na letišti Fairwood Common. Tato havárie se přihodila 2.5.1942 F/Lt Viktoru Kašíkovi, který z ní vyvázl bez zranění. S týmž letounem, při hlídce nad lodním konvojem poblíž Linney Head, sestřelil 16.2.1942 P/O Otmar Kučera JU 88.


Příslušníci 544. perutě, pilot F/O Ferdinand Kepka (vpravo) a jeho navigátor F/O Karel Vokoun si v Bensonu prohlížejí servaný potah směrovky svého Mosquita PR Mk.XVI MM276. Při náletu nad Frankfurtem byli 14.3.1945 zasaženi střelbou z Bf 109. Z hladiny 11 000 metrů útočníkovi střemhlavě unikli až k zemi, do úrovně vrcholků stromů a v této výšce přelétli celé Německo. Další dva otvory utržili na levém křídle poté, co zachytili o jedle, když se vyhýbali rozpraskům nepřátelského flaku.


Zbytky Spitfiru Mk.VB AD547, ve kterém se 22. ledna 1942 na pozemku Jurgens Ltd. V Purfleet zabil Sgt. Blažej Konvalina. Během nácviku bojové akce následoval pilot svého vedoucího, Sgt Otto Špačka, ale hloubkový let nezvládl vybrat.


Po dramatickém návratu do Redhillu vypráví Sgt. Miroslav Liškutín (třetí zprava) své zážitky, kterak ztratil velký kus pravého křídla u svého DU-V v boji s třemi Fw 190.


Hurricane Mk.I P3707 zachycený 19.10.1940 po nouzovém přistání F/Lt Josefa Malého. Přistání bylo výsledkem vzdušné srážky se strojem P3889 P/O E. Fechtnera poblíž Duxfordu. Fechtner nepřežil.


Tato havárie se přihodila Sgt. Františku Mlejneckému při návratu z boje 5.10.1940. Jehu Hurricane Mk.I. V7597 )NN-D) byl poškozen palbou Bf 109E. Při návratu do Duxfordu byl dlouhý na přistání, přeletěl přistávací plochu, narazil do cisterny a převrátil se vzhůru nohama. Mlejnecký vyvázl nezraněn.


Liberator GR Mk.V FL953 po přistání na břiše na travnatém pásu základny RAF Stornoway poté, co tam letoun 12.11.1944 nuceně divertoval při návratu z 13,5 hodinové hlídky. Problémy s motorem začaly 95km od základny. Napřed selhal vnitřní pravý motor a pak začal nepravidelně běžet vnitřní levý. Při přistávání selhalo i vysouvání podvozku. Kapitán W/O Luděk Moudrý se za dané situace rozhodl pro nouzové přistání. Nikdo nebyl zraněn.


F/LT Karel Mrázek a stylové zaparkování jeho spitfiru. Na přistání byl „dlouhý“ a nedobrzdil. Za asistence vylezl z kokpitu na střechu přistavené sanitky nezraněn.
Catterick, 8.6.1941.


Prní havárie se Spitfirem Mk.V se u 313. perutě přihodila 11.11.1941. Při návratu z cvičného výškového letu do 12 000 metrů zapomněl Sgt. Arnošt Mrtvý vysunout vztlakové klapky a byl dlouhý na přistání. V Portreathu narazil do civilního nákladního automobilu. Jeden ze dvou můžu v automobilu byl zabit.


Poškození Wellingtonu Mk.IA P9230 (KX-X), které bylo způsobeno 9.4.1941 útokem německého nočního letce. Letoun byl na nácviku okruhů a přistávání v East Wrethamu, když jej atakoval Ju 88. Instruktor P/O Jan Hrnčíř byl přitom vážně zraněn do hlavy. Jeho žák Sgt. Jaroslav Nýč převzal řízení a unikl v nízké výšce. Navzdory letu nad neznámým terénem a ve tmě dokázal s poškozeným Wellingtonem nouzově přistát.


Během cvičného letu z Mendleshamu 11.3.1944 motor SPitfiru LF Mk.IXC MJ637 ve výšce 75 metrů náhle vysadil. Sgt. Antonín Ocelka dokázal nouzově přistát na poli a utrpěl lehká zranění. Stroj byl odepsán.


Vážně poškozená zadní část Wellingtonu MkIC Z1147 (KX-G) po návratu z Erndenu 4.3.1942. Krátce po odhození pum na bombardér zaútočil noční stíhač Bf 110. Několik salv zasáhlo zadní střeleckou věž se Sgt. Františkem Binderem, který při zpátečním letu zemřel. Pilot Sgt. Vladimír Pára útočníkovi unikl a zmizel v mracích, čímž stroj a zbytek posádky zachránil. Stroj dále sloužil u jednotky a vykonával protiponorkové hlídky nad Biskají.


Krátce po startu se 18.4.1942 Merlin tohoto Spitfiru Mk.VB W3966 (YT-J) zastavil. Sgt. Jan Plášil (uprostřed) dokázal přistát na břicho, ale letoun byl odepsán.


Tato nehoda v North Wealdubyla způsobena pneumatikou, která praskla během startu 26.9.1944. Plně naložený Spitfire Mk.IXC BS126 (NN-Z) nesoucí od trupem 90 galonovou přídavnou nádrž se stočil a jeho podvozkové nohy tento nápor nevydržely. F/Sgt. Josef Prokopec byl nezraněn.


Sgt. Jiří Řezníček prohlíží 28.3.1942 v Hornchurchu díru v pravém křídle Spitfiru Mk.VB AD390 (RY-E) po návratu z mise Rodeo nad Francií. Řezníček přestál střetnutí s Fockewulfy nad kanálem a byl mu přiznán pravděpodobný sestřel jednoho z nich.


Zpátky na základně BIrcham Newton, ráno 26.6.1942 po náletu 1000 bombardéru RAF na Brémy. Na Wellingtonu Mk.IC DV664 (KX-A) SLdr. Josefa Stránského vidíme poškození od německého flaku.


Trosky stroje Harvard Mk.IIB FT442 na svahu kopce u Buxtonu. Pilotní žák Sgt. Julius Šofránko s ním smrtelně havaroval za mlhy 30.11.1944.


Památka z útočné operace Rhubarb. F/Sgt. Leopold Šrom se 23. 7.1942 dokázal dostat zpátky z Francie i přesto, že mu z jeho Spitfiru Mk.VB BL495 (NN-U) ustřelili asi metr křídla. Stalo se to, když odstřeloval letiště Lannion, kde dostal přímý zásah od flaku. Kolegové piloti považovali zpáteční let za úctihodný výkon leteckého umění. Šroma museli po přistání z letadla vyloženě vypáčit, jelikož z tolika námahy udržet letoun ve vzduchu byl naprosto vyčerpán.


První bojová ztráta 311. perutě přišla 24.9.1940, kdy posádka P/O Karla Trojáčka se svým Wellingtonem Mk.IA L7788 (KX-E) přistála u Leidschendamu v Holandsku. Pět mužů padlo do zajetí. Když později letce obstoupili Němci, Sgt. Karel Kuňka se zastřelil signální pistolí. Letoun byl později testován německou Luftwaffe.


Zdroj: Zdeněk Hurt, Češi a Slováci v RAF za druhé světové války