Při výcviku bylo zaznamenáno několik leteckých nehod, z nich dvě skončily smrtí pilota.

První z nich se udála 6.10.1939. Toho dne kolem půl desáté dopoledne se František Bartoň vracel po cvičném letu na základnu. V zatáčce před přistáním však jeho Curtiss Hawk H.75C.1 ztratil rychlost, zřítil se k zemi a vybuchl. Bartoň zahynul a stal se tak první obětí z řad čs. letců ve Francii.

František Bartoň

Druhá smrtelná nehoda se udála 11.1.1940 a její obětí se tentokrát stal zkušený pilot Miloslav Rajtr, který tehdy pilotoval stíhačku Marcel Bloch M.B.151C.1. V průběhu cvičného souboje, při němž mu byl partnerem Karel Šeda, se jeho stroj náhle odpoutal, pomalu ztrácel výšku až nakonec havaroval v poli nedaleko Charters. Pilot byl na místě mrtev. Spekuluje se o přetrženém táhle výškovky nebo ztráty vědomí.


Na letišti Alžír – Maison Blanche létali čs. stíhači i na zastaralých stíhačkách NiD.622C.1. Na snímku je nehoda K. Čápa.

K. Čáp

Nehoda J. Stehlíka (v baretu před letounem) na letišti Toul-Ochey.

J. Stehlík

Při hlídkovém letu se z výšky kolem 8000 metrů zřítil V. Vašek. Ve velké výšce došlo zřejmě k zamrznutí přívodu kyslíku a pilot ztratil vědomí. Jeho Curtiss se odpojil od svého vedoucího E. Marina la Meslée a s plným plynem se zřítil k zemi. Dopadl tři kilometry severozápadně od městečka Malancourt, vzdáleného asi dvacet km od Verdunu. Pilot byl na místě mrtev.

V. Vašek

Sestřelená stíhačka Morane utrpěla po souboji s německým esem Wernerem Möldersem vážné poškození a z hořícího motoru mu unikala dlouhá stuha dýmu. Pilot K. Körber byl poraněn střepinami na noze, přesto se mu podařilo požár uhasit a s posledními silami dotáhl poškozený Morane na pole poblíž Toulu, kde nouzově přistál. Pilot byl převezen do nemocnice a jako první čs. letec byl vyznamenán Croix de Guerre (francouzský letecký kříž).

K. Körber

J. Jaške musel 23.4.1940 po boji s Do 17P nouzově přistát. Na snímku je jeho Curtiss střežen francouzskými vojáky. Pilot (uprostřed) vyvázl bez zranění.

J. Jaške

První padlý čs. stíhač ve vzdušném boji na západní frontě byl J. Beran. Na snímku jsou trosky jeho Moranu po souboji s Bf 110.

J. Beran

Trosky cvičného letounu Morane-Saulnier M.S.230ET.2 v němž ztratil život V. Kučera 14.5.1940.

V. Kučera

Morane po nouzovém přistání 12.6.1940. Tento Morane byl ze stavu 6.letky GC III/1. Rotný Jiroudek s ním musel pro poruchu motoru nouzově přistát na pastvině u města Nevers. Toto letadlo se nestačilo odklidit či opravit, protože německý postup byl tak rychlý, že se to nestihlo. Letadlo poté sloužilo jako vděčný exponát pro vojáky Wermachtu, kteří se u něho fotili a pravděpodobně byl i zdroj suvenýrů.


Burdův Curtiss po nouzovém přistání z důvodu nedostatku paliva dne 6.6.1940. Před tím ale stihl sestřelit německou stíhačku Bf-109.


Na tomto stroji Marcel Bloch 7.6.1940 po vítězství nad Hs 126 havaroval E. Prchal. Vyvázl bez zranění.

E. Prchal

Zdroj: Jiří Rajlich, Na nebi sladké Francie 1,2