Největší bojovou akcí II. Světové války na našem území byla Ostravská operace. Rudá armáda ji zahájila 1. března 1945. Útok byl veden na vzdálených přístupech k Ostravě, která měla být osvobozena ve směru Strumien – Nový Jičín – Frýdek-Místek – Olomouc. Vzhledem k úporné německé obraně byl ale směr útoku změněn a 24. března začal stokilometrový obchvatný obkličovací manévr, vedený na Opavu a Ostravu. Vojska pak pronikla až k česko-polským hranicím severně od Ostravy. Rozhodující úder byl plánován po ose Sudice – Bolatice – Kravaře – Hrabyně – Velká Polom – Ostrava. Značnou úlohu v přípravách na tento útok mělo také sovětské letectvo se svými bitevníky Iljušin IL-2.

Během bojů havaroval 30. března roku 1945 jeden z těchto letounů nedaleko Bohuslavic. Po 34. letech byly podle vzpomínek pamětníků trosky letounu nalezeny a vyzdviženy. Z osobních dokladů byla zjištěna posádka, pilot poručík Petr Michajlovič Kondrašov a střelec mladěí seržant Alexej Ivanovič Vaňušin.

K uctění památky těchto letců je motor jejich Šturmoviku vystaven na letišti Slezského aeroklubu Zábřeh.

Někdy ke konci 70 tých let nalezl bagrista při melioračních pracích na poli nedaleko obce Bohuslavice lidské kosti. Zvláštní bylo, že na lebce byla přiškvařena palubní sluchátka. Začalo pátrání a bylo úspěšné. Bagr narazil na zbytky sovětského šturmoviku. V jeho zdemolované kabině byly ostatky pilota bez hlavy, kterou mu asi usekla bortící se kabina při dopadu stroje. Pilot měl v náprsní kapse malou celtovou sumku. Nalezly se v ní dobře čitelné dokumenty – kandidátský průkaz strany a spořitelní knížka, na kterou si pilot nechával posílat žold. V osobních dokladech měl ještě neodeslaný dopis. Cituji: „Mojí drazí, maminko, Nusjo, Vito, dosud jsem živ a zdráv. Posílám Vám přání všeho nejlepšího, dnes jsem od Vás dostal hned 3 dopisy najednou, za které Vám děkuji. Chcete, abych Vám napsal kdo je Tana, před válkou byla učitelka, teď je u letectva jako palubní mechanik. Je to milá dívka a jistě Vám napíše o sobě všechno sama. Když přežiji, čekejte nás doma oba. Na shledanou, pozdrav od Tanušky. Srdečně Vás líbá Petr Kondrašov.“
A začalo pátrání v archivech. Vyšlo najevo, že zarytý stroj v poli je IL 2 od 948. bitevního let. pluku 3.bitevního let. sboru.
IL 2 byl napaden v Polsku osmi FW 190, tihle nešťastníci doletěli a zřítili se u Bohuslavic, kde mají pomník. Oba piloti jsou pohřbeni na ruském válečném hřbitově v Hlučíně. Padli 30.3.1945.

Zdroje:
foto: www.ceskoslovenstiletci.cz
info a foto: www. sbirani.cz, www.vets.cz
Další zajímavé informace http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/484/

 

Il-2 /Ilustrační obrázek/

 

Výkopové práce

letoun Il-2 „Šturmovik“ nadporučíka Petra Michajloviče Kondrašova je připraven k letu – 12.1.1945 při bojích na Sandoměřicckém valu.

pohřeb nadp. Kondrašova: zleva sestřenice Klavdivja, sestry Anna a Galina, manželka Tatjana a syn Michail

 

Motor z letounu nadp. Kondrašova

Motor z letounu nadp. Kondrašova

Motor z letounu nadp. Kondrašova

Motor z letounu nadp. Kondrašova

vpravo motorářka Táňa, manželka nadp.Kondrašova

Motor z letounu nadp. Kondrašova