Jistě všichni znáte knihu od Viléma Bufky-Bombardér T 2990 SE ODMLČEL.Málokdo však ví,že tento československý předválečný bombardovací pilot byl vlastně prvním bombardovacím pilotem,který byl ve Francii přidělen z výcvikového střediska na frontu.Stalo se to 1.května 1940 a Vilém Bufka byl přidělen k bombardovací eskadře I/23(GROUPE DE BOMBARDEMENT I/23),která sídlila v Istres-Le Paty.U této eskadry podnikl několik náletů proti nepříteli.V průběhu bitvy o Francii zasáhlo do bojů zhruba 20 československých bombardovacích pilotů,radiotelegrafistů či palubních střelců,takže to byl opravdu zlomek oproti stíhacím pilotům u francouzkých grup a nejsou tak známí jako stíhači.Českoslovenští letci si to později vynahradili u 311.perutě v Británii.Jinak Bufka u této francouzské jednotky létal na Marcel-Bloch MB 210,což byly takové pomalé rakve.Potíže na přeškolení asi moc neměl,jelikož v Československu létal na MB 200,což byl předchůdce dvěstedesítky.Bufkův osud se naplnil při náletu na Brémy, 22. června 1941 už v řadách RAF,kde potkal svého přemožitele.Byla to německá noční stíhačka Bf-110, kterou pilotovalo stíhací eso Oblt. Egmont, Prinz zur Lippe-Weissenfeld-celkem 50 sestřelů (4./NJG1), jeho Wellingtona zasáhl dlouhou dávkou a zapálil. Sgt. Bufka byl jediným z šestičlenné posádky, kdo z padajícího bombardéru stačil vyskočit a zachránit se na padáku.

Autor: Martin Horný