Tajné

Zpravodajská form F, a osobní zpráva o boji

Pilot – F/Lt K. M. Kuttelwascher, DFC. /Čech/

Statistika

Datum…… /A/ 4. červen 1942

Jednotka…… /B/ 1. peruť

Typ a verze vlastního stroje….. /C/ Hurricane Mk IIC, JX-E s dlouhým doletem

Doba provedení útoku…… /D/ 03.15 hod

Místo útoku nebo cíle…… /E/ Letiště St. André

Počasí….. /F/ Lehká mlha na cestě tam, jak nad Kanálem tak nad Francií. Viditelnost dobrá. Při cestě zpět jasno.

Vlastní ztráty – letouny…… /G/ Nic

Vlastní ztráty – personál…… /H/ Nic

Nepřátelské ztráty…… /J/ 1 He 111 sestřelen

1 Do 217 sestřelen

1 Do 217 poškozen

Nepřátelské ztráty na zemi…… /K/ Nic

Hlavní zpráva

F/Lt Kuttelwascher startoval z Tangmere v 02.00 hod na operaci Instruder k St. André. Asi po 10 min letu spatřil Do 217 letícího ve 3.500 stopách směrem k Francii. Nepřítel ho spatřil očividně také a začal kličkovat a klesat. Pilot ho sledoval ve střemhlavém letu vedle něj, ale ztratil s ním vizuální kontakt.

Kanál přeletěl ve 2.000 stopách a francouzské pobřeží ve stejné výšce nad Cabourg, jihozápadně od Le Havre. Nad Francií vystoupal do 3.000 stop a zkorigoval kurs na St. André. Tam dorazil v 03.00 hod. Byla rozsvícena jedna dráha pro vizuální navedení na přistání. Po 15 min se objevily dva nepřátelské letouny kroužící v 1.500 stopách s rozsvícenými pozičními světly a byly rozpoznány jako He 111. Pilot se za jednoho z nich přiblížil a přímo za ním vypálil z 200 yardů dvě dávky trvající jednu sekundu. Pravý motor začal hořet, nepřítel přešel do prudkého střemhlavého letu a havaroval na zemi.

Při zpáteční cestě ke kroužení spatřil pilot v 1.500 stopách Do 217. Vystřelil na něho ze zadu a poněkud zespodu dvousekundovou dávku z 300 yardů a zpozoroval zásahy. Nepřítel zatočil prudce doprava, střemhlav unikl a pilot ho ztratil z dohledu. Proto může být nárokován jako poškozený.

Po kroužení, které trvalo 3 a 4 minuty spatřil pilot 4 nepřátelské letouny ve 2.000 stopách. Vybral si nejbližšího Do 217, dostal se za něho a otevřel palbu po jednu sekundu z 200 yardů. Tato dávka ihned zapálila pravou stranu letounu, ale ten přesto pokračoval v letu beze změn. Po druhé, stejné dávce, přešel nepřítel do prudkého piké na pravou stranu a havaroval východně od letiště St. André. Pilot zaměřil další 3 protivníkovy letouny, která měla vypnuta poziční světla a přestože pilot kroužil po dalších 10 minut, nebyl schopen dostat se do pozice ze které by mohl na některého z nich zaútočit. Světla na klamném letišti umístěném západně od letiště St. André de l´Eure /v St. André le Favril/, byla dvakrát zapnuta a vypnuta. Nepříliš silný, lehký flak pálil z pozic jižně od hlavního letiště.

Pilot se vrátil na základnu přes Seinu, Rouen a severně přes Le Havre. 3 světlomety svítily západně od Rouenu, ale bez úspěchu. Kanál byl zpět překročen ve 3.000 stopách a pilot přistál v Tangmere v 04.40 hod.

Vystřelená munice – 236 ran normálních kuliček a vysoce explozivního střeliva.

Nepřátelské ztráty: 1 He 111 sestřelen, 1 Do 217 sestřelen, 1 Do 217 poškozen.

POZNÁMKA: při cestě tam bylo vidět intenzivní palbu flaku z Le Havru po 2 minuty. V tom čase byl W/O Dygrýn /který je nezvěstný/, od tohoto místa patřičně vzdálen.

Podepsán: F/Lt K. Kuttelwascher

Podepsán: Zpravodajský důstojník 1. perutě

Zdroj: Kočičí oči/ Jiří Rajlich, Jiří Sehnal